García: “S’estan enviant cartes des del Ministeri d’Hisenda a través del Cadastre on es fa una re valorització d’ofici dels immobles locals”.

Segons el portaveu de Compromís-MoVe, Paco Garcia Latorre, el govern de Mariano Rajoy ha modificat el rebut de la contribució per al 2016 a un total de 2.831 municipis de l’Estat (el 35%), dels quals 173 són valencians (el 32%). Entre ells, el de Llíria, sense que l’ajuntament de la Ciutat i altres municipis del Camp de Túria tingueren cap informació prèvia.

Garcia afirma que estes setmanes, milers de veïns de la localitat de Llíria han començat a rebre cartes certificades del Ministeri d’Hisenda, on per un costat se’ls cobra una taxa de 60 euros i per un altre se’ls notifica la re valorització o actualització dels valors cadastrals. Un fet que comporta directament una pujada de l’Impost de Bens Immobles (IBI), com si fora una revisió cadastral en tota regla.

Al 2013, el Govern de Rajoy va aprovar la  Llei 16/2013 de 29 d’octubre que modificava – entre altres- la Llei del Cadastre Immobiliari. Amb aquesta modificació, el Ministeri d’Hisenda pot ordenar que puge o baixe el valor cadastral de cases i solars com ja ha fet per al 2016 amb l’ordre HAP/1952/2015. Unes decisions que abans sols depenien del plenari de cada municipi. Però aquestes ordres del Ministeri afecten de forma distinta a uns municipis que a altres, depenent de quan el plenari va aprovar la darrera revisió cadastral. En el cas de Llíria fa prop de 20 anys que es va fer la última revisió, i per tant la pujada que aplica el Govern de Rajoy és de les màximes.

Per classificar-ho, podríem dir que en un primer grup estarien els municipis que van aprovar la seua darrera revisió cadastral abans del 2003. Ací, el ministre Montoro entén que els valors estan per davall del 50% del valor de mercat i, ordena increments que poden arribar fins a un 13%. En un segon grup, el Ministeri d’Hisenda inclou els municipis que feren la darrera revisió cadastral després del 2006. En aquests, el Ministeri pot ordenar disminucions dels valors fins al 27%. La resta, són els que feren la revisió entre el 2003 i el 2006 que mantindran el valor.

Per al portaveu de Compromís-MoVe, esta reforma legislativa que ha aprovat el PP a nivell cadastral i que va afectar als veïns de Llíria,  a part de que atempta contra l’autonomia local, suposa un afany recaptatori amb la taxa addicional que s’aplica a la revisió de 60 euros per immoble afectat. A Llíria, solament amb la simple notificació de la revisió, l’Estat recaptarà més de 240.000 euros.

EL GOBIERNO DE RAJOY SUBE LA CONTRIBUCIÓN A MÁS DE 4.000 VECINOS DE LLÍRIA

García: “Se están enviando cartas desde el Ministerio de Hacienda a través del Catastro donde se hace una re valorización de oficio de los inmuebles locales”.

Según el portavoz de Compromis-MoVe, Paco Garcia Latorre, el gobierno de Mariano Rajoy ha modificado el recibo de la contribución para el 2016 a un total de 2.831 municipios del Estado (el 35%), de los cuales 173 son valencianos (el 32%). Entre ellos, el de Llíria, sin que el ayuntamiento de la Ciudad y otros municipios del Camp de Túria tuvieran ninguna información previa.

Garcia afirma que estas semanas, miles de vecinos de la localidad de Llíria han empezado a recibir cartas certificadas del Ministerio de Hacienda, donde por un lado se les cobra una tasa de 60 euros y por otro se los notifica la re valorización o actualización de los valores catastrales. Un hecho que comporta directamente una subida del Impuesto de Bienes Inmuebles (IBI), como si fuera una revisión catastral en toda regla.

Al 2013, el Gobierno de Rajoy aprobó la Ley 16/2013 de 29 de octubre que modificaba – entre otros- la Ley del Catastro Inmobiliario. Con esta modificación, el Ministerio de Hacienda puede ordenar que suba o baje el valor catastral de casas y solares como ya ha hecho para el 2016 con la orden HAP/1952/2015. Unas decisiones que antes sólo dependían del pleno de cada municipio. Pero estas órdenes del Ministerio afectan de forma distinta a unos municipios que a otros, dependiendo de cuando el pleno aprobó la última revisión catastral. En el caso de Llíria hace cerca de 20 años que se hizo la última revisión, y por lo tanto la subida que aplica el Gobierno de Rajoy es de las máximas.

Para clasificarlo, podríamos decir que en un primer grupo estarían los municipios que aprobaron su última revisión catastral antes del 2003. Aquí, el ministro Montoro entiende que los valores están por debajo del 50% del valor de mercado y, ordena incrementos que pueden llegar hasta un 13%. En un segundo grupo, el Ministerio de Hacienda incluye los municipios que hicieron la última revisión catastral después del 2006. En estos, el Ministerio puede ordenar disminuciones de los valores hasta el 27%. El resto, son los que hicieron la revisión entre el 2003 y el 2006 que mantendrán el valor.

Para el portavoz de Compromis-MoVe, esta reforma legislativa que ha aprobado el PP a nivel catastral y que afecta a los vecinos de Llíria, aparte de que atenta contra la autonomía local, supone un afán recaudatorio con la tasa adicional que se aplica a la revisión de 60 euros por inmueble afectado. En Llíria, solamente con la simple notificación de la revisión, el Estado recaudará más de 240.000 euros.