García: “Molts cultius i instal·lacions s’han vist afectades per l’onada de fred i vent que ha assotat el País Valencià”.

El sindicat de La Unió de Llauradors ha informat que l’episodi de gelades continuades que ha patit el camp a la Comunitat Valenciana al febrer ha afectat a més de 70.000 hectàrees de cultiu (fonamentalment de cítrics), amb uns danys ja directes i apreciables per valor de 75 milions d’euros.

La Unió indica que aquestes xifres són un avanç de les definitives, doncs caldrà esperar a l’evolució dels cultius i que passen definitivament les jornades amb temperatures tan baixes per a comprovar la magnitud dels danys. Els cultius més afectats són les hortalisses, cítrics, fruiters de varietats primerenques (bresquilla i nectarina, fonamentalment), nespres i els ametlers amb la flor més avançada.

Les gelades han provocat així mateix danys en comptadors d’aigua i el trencament de les canalitzacions de reg. En les explotacions ramaderes situades en zones d’interior la neu i el gel ha dificultat l’accés a les mateixes i ha provocat un encariment dels costos de producció. S’ha produït així mateix un augment del cost de combustible per a calefacció i s’ha encarit l’alimentació del bestiar perquè la falta de pastures naturals obliga a gastar més en pinso i farratges.

Per al portaveu de Compromís per Llíria, Paco García Latorre, les dades facilitades pels sindicats agraris, cooperativa, companyies d’assegurances, la magnitud dels danys produïts configura una situació assimilable a la de desastre natural, en els termes establerts per les directrius comunitàries sobre ajudes estatals al sector agrari, i aconsellen l’actuació immediata dels poders públics amb l’adopció de mesures pal·liatives tendents al restabliment gradual de la normalitat econòmica en les zones afectades, tal i com s’ha fet en altres ocasions.

García apunta que, estes contingències d’adversitat climàtica no tenen, en alguns casos, cobertura completa en el marc de l’assegurança agrària combinada, es necessari arbitrar mesures pal·liatives adequades d’acord amb la naturalesa i incidència dels danys ocasionats en les produccions dels territoris afectats i en les rendes dels agricultors.

Per això, des del Grup de compromís s’ha reclamat, tant al Ministeri com a la Conselleria d’Agricultura, establir un catàleg de mesures dirigides a disminuir i adequar les càrregues tributàries a la capacitat contributiva dels agricultors afectats, així com establir la concessió de crèdits preferents per a mantindre la competitivitat de les empreses agràries al País Valencià.