Garcia: ”L’empresa subministradora es converteix en jutge i part, sense donar opció als titulars del servei a comprovar la veracitat dels fets que se’ls comunica”.
Segons el portaveu de Compromís per Llíria, alguns veïns de Llíria han rebut recentment comunicats per part de l’empresa subministradora d’energia Elèctrica Iberdrola Distribución, en les que se’ls notifica que als seus comptadors de la vivenda s’ha fet una inspecció i s’ha detectat una manipulació d’este aparell. Inspecció que s’ha realitzat sense haver notificat a l’interessat que s’anava a fer i sense que en el moment de fer efectiva la mateixa estiguera present el titular del comptador per verificar i comprovar la veracitat del que Iberdrola comunica.
Segons Garcia, de forma genèrica, s’està aplicant en molts casos el que estableix l’article 87 del RD 1955/2000, on s’imposa una sanció equivalent a la potència mínima contractada durant un any a raó de 6 hores dia. Suposant unes quantitats que oscil·len el mil euros.
En este cas, l’empresa està convertint-se en jutge i part, ja que no deixa que el veí i client puga a creditar fefaentment que s’ha produït una manipulació o un incorrecte funcionament del comptador, sent este últim cas un anormal funcionament de l’equip no imputable a l’usuari. I tot cas se li deuria de cobrar el que realment s’ha deixat de facturar i no imposar-li una sanció.
Compromís afirma que, algunes d’estes comunicacions fetes per Iberdrola han estat denunciades pels usuaris a través de les Oficines Municipals d’Atenció als Consumidors, tenint que fer marxa enrere l’empresa subministradora per entendre que s’ha vulnerat el dret del client a estar present en el moment de la inspecció per verificar i mostrar la seua conformitat o no sobre el mal funcionament o ús del comptador i puga oposar-se a la facturació en la seua quantia o en el seu origen.
Per tant, en el cas que es detecte una facturació irregular, l’empresa ha de buscar la fórmula per tal de clarificar l’origen de l’anormal funcionament del comptador i comunicar-ho al client per a que siga sabedor i com a mínim se li notifique que es va aprocedir a fer una inspecció per comprovar-ho. Per a que si vol, puga estar present en la mateixa.
És per tot això que el grup municipal de Compromís, en ares a defendre els interessos dels veïns de Llíria, ha proposat al Ple reclamar a Iberdrola que, quan tinga que fer inspeccions de comptadors en la localitat per haver detectar un funcionament anormal, i que pugen portar aparellades sancions o modificacions de la facturació del rebut de la llum, es notifique esta acció inspectora amb la suficient antelació al client de la vivenda, amb l’objectiu de que puga estar present en el moment es realitze.
IBERDROLA PONE DENUNCIAS Y HACE INSPECCIONES SIN ESTAR PRESENTES LOS TITULARES DE LOS CONTADORES
Garcia: ”La empresa suministradora se convierte en juez y parte, sin dar opción a los titulares del servicio a comprobar la veracidad de los hechos que se les comunica”.
Según el portavoz de Compromís per Llíria, algunos vecinos de Llíria han recibido recientemente comunicados por parte de la empresa suministradora de energía Eléctrica Iberdrola Distribución, en las que se les notifica que a sus contadores de la vivienda se ha hecho una inspección y se ha detectado una manipulación de este aparato. Inspección que se ha realizado sin haber notificado al interesado que se iba a hacer y sin que en el momento de hacerla efectiva la misma estuviera presente el titular del contador para verificar y comprobar la veracidad de lo que Iberdrola comunica.
Según Garcia, de forma genérica, se está aplicando en muchos casos lo que establece el artículo 87 del RD 1955/2000, donde se impone una sanción equivalente a la potencia mínima contratada durante un año a razón de 6 horas día. Suponiendo unas cantidades que oscilan los mil euros.
En este caso, la empresa está convirtiéndose en juez y parte, dado que no deja que el vecino y cliente pueda acreditar fehacientemente que se ha producido una manipulación o un incorrecto funcionamiento del contador, siendo este último caso un anormal funcionamiento del equipo no imputable al usuario. Y en todo caso se le debería de cobrar lo que realmente se ha dejado de facturar y no imponerle una sanción.
Compromís afirma que, algunas de estas comunicaciones hechas por Iberdrola han sido denunciadas por los usuarios a través de las Oficinas Municipales de Atención a los Consumidores, teniendo que dar marcha atrás la empresa suministradora por entender que se ha vulnerado el derecho del cliente a estar presente en el momento de la inspección para verificar y mostrar su conformidad o no sobre el mal funcionamiento o uso del contador y pueda oponerse a la facturación en su cuantía o en su origen.
Por lo tanto, en el supuesto de que se detecte una facturación irregular, la empresa tiene que buscar la fórmula para clarificar el origen del anormal funcionamiento del contador y comunicarlo al cliente para que sea sabedor y como mínimo se le notifico que se va a proceder a hacer una inspección para comprobarlo. Para que si quiere, pueda estar presente en la misma.
Es por todo esto que el grupo municipal de Compromís, en aras a defender los intereses de los vecinos de Llíria, ha propuesto al Pleno reclamar a Iberdrola que, cuando tenga que hacer inspecciones de contadores en la localidad por haber detectado un funcionamiento anormal, y que pueda llevar aparejadas sanciones o modificaciones de la facturación del recibo de la luz, se notifique esta acción inspectora con la suficiente antelación al cliente de la vivienda, con el objetivo de que pueda estar presente en el momento se realiza.