(AJUNTAMENT) Un reglament aprovat pel ple regularà el funcionament d’este comissionat d’experts

En la sessió plenària celebrada en el mes de desembre, l’Ajuntament va donar llum verda a l’aprovació inicial del reglament que crea el Comissionat d’Experts de la Memòria Històrica a Llíria.

“Esta proposta té com a finalitat que el consistori reba assessorament sobre esta matèria, així com l’adopció de les iniciatives necessàries per a garantir el compliment de la Llei estatal 52/2007, de 26 de desembre, en la que s’establien les mesures a favor de què van patir persecució o violència durant la Guerra Civil i la posterior Dictadura, així com la Llei 14/2017 de la Generalitat”, ha explicat el regidor de Patrimoni Històric, Paco García.

“Amb esta iniciativa, l’Ajuntament de Llíria es dota d’una ferramenta plural de normalització i d’enfortiment de la democràcia, obrint una finestra en la localitat de veritat, justícia i reparació de les víctimes de la Guerra Civil i de la posterior Dictadura”, ha apuntat García.

El document de creació i funcionament d’este comité serà sotmés informació pública durant  30 dies perquè es puguen presentar les reclamacions o suggeriments que s’estimen oportunes.

Funcions del CEMH

Entre les seues funcions, el Comissionat d’Experts de la Memòria Històrica (CEMH) haurà de proposar les modificacions necessàries en la denominació de carrers, espais urbans, edificis i monuments per raons de Memòria Històrica. De la mateixa manera, haurà d’elaborar un pla integral els objectius del qual seran identificar els vestigis relatius a la Guerra Civil i a la Dictadura, proposar la retirada de nomenaments, escuts, insígnies, plaques i altres objectes que exalten la rebel·lió militar o la repressió, així com promoure les accions de catalogació i protecció dels documents oficials de l’Ajuntament, relacionats amb la Memòria Històrica.

Igualment, es contempla impulsar les activitats de difusió del coneixement sobre esta matèria; col·laborar amb la resta d’administracions públiques en la localització i identificació de les persones desaparegudes en la ciutat de Llíria, a més de realitzar les recomanacions que consideren sobre totes estes qüestions.

L’òrgan assessor estarà format per un total de set membres a proposta dels grups polítics amb representació en l’Ajuntament de Llíria. Estos seran nomenats entre persones de reconegut prestigi o experiència en la defensa dels drets fonamentals i llibertats públiques; juristes, historiadors, investigadors o persones que per la seua trajectòria personal, docent o investigadora puguen ser referents en l’àmbit de la Memòria Històrica, així com personal directiu al servici de les administracions públiques o empleats públics.

El Ayuntamiento de Llíria contará con un órgano asesor sobre Memoria Histórica

(AYUNTAMIENTO) Un reglamento aprobado por el pleno regulará el funcionamiento de este comisionado de expertos

En la sesión plenaria celebrada en el mes de diciembre, el Ayuntamiento dio luz verde a la aprobación inicial del reglamento que crea el Comisionado de Expertos de la Memoria Histórica en Llíria.

“Esta propuesta tiene como finalidad que el Consistorio reciba asesoramiento sobre esta materia, así como la adopción de las iniciativas necesarias para garantizar el cumplimiento de la Ley estatal 52/2007, de 26 de diciembre, en la que se establecían las medidas a favor de los que sufrieron persecución o violencia durante la Guerra Civil y la posterior Dictadura, así como la Ley 14/2017 de la Generalitat”, ha explicado el concejal de Patrimonio Histórico, Paco García.

“Con esta iniciativa, el Ayuntamiento de Llíria se dota de una herramienta plural de normalización y de fortalecimiento de la democracia, abriendo una ventana en la localidad de verdad, justicia y reparación de las víctimas de la Guerra Civil y de la posterior Dictadura”, ha apuntado García.

El documento de creación y funcionamiento de este comité será sometido información pública durante  30 días para que se puedan presentar las reclamaciones o sugerencias que se estimen oportunas.

Funciones del CEMH

Entre sus funciones, el Comisionado de Expertos de la Memoria Histórica (CEMH) deberá proponer las modificaciones necesarias en la denominación de calles, espacios urbanos, edificios y monumentos por razones de Memoria Histórica. Del mismo modo, tendrá que elaborar un plan integral cuyos objetivos serán identificar los vestigios relativos a la Guerra Civil y a la Dictadura, proponer la retirada de nombramientos, escudos, insignias, placas y otros objetos que exalten la rebelión militar o la represión, así como promover las acciones de catalogación y protección de los documentos oficiales del Ayuntamiento, relacionados con la Memoria Histórica.

Igualmente, se contempla impulsar las actividades de difusión del conocimiento sobre esta materia; colaborar con el resto de administraciones públicas en la localización e identificación de las personas desaparecidas en la ciudad de Llíria, además de realizar las recomendaciones que consideren sobre todas estas cuestiones.

El órgano asesor estará formado por un total de siete miembros a propuesta de los grupos políticos con representación en el Ayuntamiento de Llíria. Éstos serán nombrados entre personas de reconocido prestigio o experiencia en la defensa de los derechos fundamentales y libertades públicas; juristas, historiadores, investigadores o personas que por su trayectoria personal, docente o investigadora puedan ser referentes en el ámbito de la Memoria Histórica, así como personal directivo al servicio de las administraciones públicas o empleados públicos.