Dos dies després d’estes eleccions que mai s’haurien d’haver produït, toca fer  anàlisi i reflexió de com ha quedat el tauler de joc.

L’auge de l’extrema dreta siga tal volta allò que a l’esquerra progressista ens està costant més de digerir estos dies, ja que malgrat tindre clar que, realment, són anteriors votants del PP i de Ciudadanos que, amb la moda de VOX, han eixit de l’armari; no deixa de donar fredat contemplar la legitimació i blanqueig de l’ideari feixista, alimentat pel discurs de l’odi i de la por.

Si analitzem els resultats electorals dels municipis de la nostra comarca, veiem com este discurs ha calat i amb força. A cinc de les 16 localitats del Camp de Túria, Vox ha sigut la força més votada.

Significatiu és el cas de la Pobla de Vallbona. A les eleccions municipals del passat 26 de maig, Compromís obtingué els millors resultats de la nit electoral i, a les eleccions generals, celebrades tan sols un mes abans, el partit de Pedro Sánchez obtingué un 21% dels vots. Sis mesos després, Vox ha estat el partit més votat al municipi amb un 22%.

Així que veient com està el panorama a les localitats veïnes, ens podem alegrar dels resultats obtinguts a la nostra ciutat. I és que a Llíria encara que també hem patit l’augment de l’ultradreta, que ha sigut la tercera força més votada, amb un 20.51% dels vots; les forces progressistes no hem perdut força, amb el 47.23% dels vots.

En este context, Més Compromís ha estat l’única candidatura progressista que ha pogut repuntar en vots i percentatge, amb un 8.06% i 919 vots. És cert, que este xicotet augment no ha servit per assolir més representació al Congrés, però estes noves eleccions ens hem quedat en un escenari de consolidació.

Dimarts a migdia ens vàrem assabentar que els líders del PSOE i UP només han necessitat esta volta de 48h per a signar un preacord de govern de coalició.

Més Compromís estarà al costat d’aquest govern d’esquerres per a contribuir a la estabilitat i governabilitat dels propers quatre anys, sempre i quan les prioritats de  l’agenda valenciana estiguen sobre la taula, juntament amb les polítiques socials, les polítiques feministes o la lluita contra el canvi climàtic.

I a la Generalitat i en els municipis on governem hem d’accelerar les nostres polítiques socials i transformadores per a parar els peus al feixisme que creix a les urnes i als nostres carrers. Hem de fer retrocedir aquells que amenacen tots els nostres drets individuals i col·lectius, els que ens volen sotmetre al seu odi i la seua violència.

I contra l’odi més polítiques valentes al servei de les persones, l’única política útil i possible.