El procés de desertització que s’està produint a la nostra terra afecta greument a l’estat de la font del Parc de Sant Vicent i a la seua fauna i flora

La passada setmana el Parc de Sant Vicent presentava un aspecte preocupant degut a la sequera. El llac va aparèixer completament sec i molta de la fauna agonitzava per aquesta falta d’aigua.

Tal i com va explicar fa uns dies el regidor delegat de l’àrea de Medi Ambient “La gestió de l’aigua la porta la Comunitat de Regants de la Font de Sant Vicent que normalment aporten aigua de pous a demanda de reg i la fan passar per la font direcció als camps que han de regar. Ara com ha plogut els llauradors no tenen la necessitat de regar i els pous els paren. Per això no està passant aigua. Com damunt no brota, perquè l’aqüífer quan no té aigua se la traga, s’ha quedat sec.”

Davant aquesta situació i la falta de propostes per donar una solució global a aquest greu estat del Parc de Sant Vicent, des de Compromís-MoVe proposen un Pacte Municipal per abordar la situació del Parc de Sant Vicent en el seu conjunt i per tant el compromís de realitzar la dotació econòmica i els recursos suficients. Aquest compromís ha de passar també per la revisió. Adaptació i aplicació d’un Pla Especial del Parc de Sant Vicent que contemple tots aquests aspectes:

Ordenació i gestió de la fauna i flora: d’aquesta manera podríem protegir les espècies que alberga el Parc.

  • Ordenació i gestió de la fauna i flora: d’aquesta manera podríem protegir les espècies que alberga el Parc.
  • Estudiar la realització d’un llac de recollida amb vasos comunicants des de la font. D’aquesta manera en dates de baixada del cabdal d’aigua el llac actua com a refugi d’animals. Doncs injectar aigua en sequera es costos i un balafiament de recursos naturals.
  • Estudi de l’ús d’edificacions així com de les parcel·les contigües que es van adquirir per part de l’Ajuntament.
  • Coordinar als diferents agents que poden implicar-se a la realització i la realització d’aquest Pla Especial: brigada de jardins, d’obres, Policia Local, tècnic de Medi Ambient, neteja. A més de recórrer a altres figures si fóra necessari com ara biòlegs.
  • Buscar finançament. Per açò es podrien cercar diferents vies:
  • Conselleria de Medi Ambient. Intentar declarar el Parc, Paratge                                  Municipal o buscar altres figures per tal de que es puga acollir a                                  subvencions i atorgar-li la protecció necessària.
  • Empreses que fan ús del Parc. Actualment hi ha empreses que es lucren de l’ús del Parc de Sant Vicent organitzant excursions a col·legis sense que l’Ajuntament de Llíria es veja compensat per aquest ús, ni tan sols amb una fiança per garantitzar reparacions de desperfectes o/i neteja. És imprescindible marcar un cànon a aquestes empreses per tal de després poder revertir-lo al Parc.


Compromís-MoVe presenta soluciones a la situación del Parque de San Vicente

El proceso de desertización que se está produciendo en nuestra tierra afecta gravemente al estado de la fuente del Parque de San Vicente y a su fauna y flora

La pasada semana el Parque de San Vicente presentaba un aspecto preocupante debido a la sequía. El lago apareció completamente seco y mucha de la fauna agonizaba por esta falta de agua.

Tal y como explicó hace unos días el regidor delegado del área de Medio ambiente “La gestión del agua la lleva la Comunidad de Regantes de la Fuente de San Vicente que normalmente aportan agua de pozos a demanda de riego y la hacen pasar por la fuente dirección a los campos que tienen que regar. Ahora cómo ha llovido los labradores no tienen la necesidad de regar y los pozos los paran. Por eso no está pasando agua. Cómo encima no brota, porque el acuífero cuando no tiene agua se la saque, se ha quedado seco.”

Ante esta situación y la falta de propuestas para dar una solución global a este grave estado del Parque de San Vicente, desde Compromiso-MoVe proponen un Pacto Municipal para abordar la situación del Parque de San Vicente en su conjunto y por lo tanto el compromiso de realizar la dotación económica y los recursos suficientes. Este compromiso tiene que pasar también por la revisión, adaptación y aplicación de un Plan Especial del Parque de San Vicente que contemplo todos estos aspectos:

 

  1. Ordenación y gestión de la fauna y flora: de este modo podríamos proteger las especies que alberga el Parque.
  2. Estudiar la realización de un lago de recogida con vasos comunicantes desde la fuente. De este modo en fechas de bajada del capital de agua el lago actúa como refugio de animales. Pues inyectar agua en sequía se costes y un despilfarro de recursos naturales.
  3. Estudio del uso de edificacions así como de las parcel·les colindantes que se adquirieron por parte del Ayuntamiento.
  4. Coordinar a los diferentes agentes que pueden implicarse a la realización y la realización de este Plan Especial: brigada de jardines, de obras, Policía Local, técnico de Medio ambiente, limpieza. Además de recurrir a otras figuras si fuera necesario como por ejemplo biólogos.
  5. Buscar financiación. Por eso se podrían buscar diferentes vías:

 

  • Consejería de Medio ambiente. Intentar declarar el Parque, Paraje Municipal o buscar otras figuras para que se pueda acoger a subvenciones y otorgarle la protección necesaria.

 

  • Empresas que hacen uso del Parque. Actualmente hay empresas que se lucren del uso del Parque de San Vicente organizando excursiones a col•legis sin que el Ayuntamiento de Llíria se vea compensado por este uso, ni siquiera con una fianza por garantitzar reparaciones de desperfectos o/y limpieza. Es imprescindible marcar un canon a estas empresas para después poder revertirlo en el Parque.